Wielka manipulacja!
1 sierpnia 2015
W dniu 16 lipca 2015 r. z inicjatywy ministra edukacji narodowej odbyło się spotkanie przedstawicieli związków zawodowych, które zgodnie z szumnymi zapowiedziami ministerstwa miało być poświęcone zaprojektowaniu zmian doskonalących system polskiej oświaty.
Związek Nauczycielstwa Polskiego przyjął to zaproszenie z nadzieją na rozpoczęcie realnych prac w tym obszarze. ZNP reprezentowali Sławomir Broniarz, Krzysztof Baszczyński, Grzegorz Gruchlik, Andrzej Kupczak, Dorota Kurzawa, Elżbieta Markowska, Aneta Mastalerz, Ewa Suchań, Joanna Wąsala i Ewa Ziółkowska.
Zaproponowana przez ministerstwo formuła spotkania zaskoczyła nas, a tematyka całkowicie odbiegała od postulatów formułowanych przez związki zawodowe od wielu miesięcy. Już na wstępie spotkania jasnym stało się, że Pani Minister nie jest gotowa do dialogu i nie chce rozmawiać o niczym poza narzuconymi przez nią samą tematami:
„Dyrektor szkoły – nauczyciel, urzędnik, menager, wykonawca poleceń? – autonomia i kompetencje dyrektora, sposób wyboru.
Kierunek: potrzeby dzieci. Kształcenie przyszłych nauczycieli. Co warto zmienić?
Dlaczego uczniowie muszą brać korepetycje? Szkoła sprzyjająca rozwojowi ucznia – rola rodziców, nauczycieli, dyrektora.
Dni wolne od nauki, niewolne od opieki – jak szkoły radzą sobie z obowiązkiem zapewnienia opieki uczniom w trakcie m.in. przerw świątecznych.
Nauczyciel – przyjaciel, mistrz, wychowawca, współczujący obserwator? Jak pomóc nauczycielom w wypełnianiu tej roli? Szkoła wolna od przemocy, przyjazna, bezpieczna, czyli jaka?”.
Ich wybór nie podlegał żadnej dyskusji, mimo że związki jasno wyrażały swój sprzeciw wobec tak fragmentarycznego potraktowania problemu. Szefowa resortu całkowicie zignorowała żądanie spojrzenia na to z szerszej perspektywy i odniesienia się do związkowych postulatów, które powinny być fundamentem zmian w oświacie. Podczas spotkania Związek Nauczycielstwa Polskiego podkreślał, że bez ich uwzględnienia z pewnością nie uda się uzdrowić systemu, a podejmowane wysiłki będą miały jedynie pozorny charakter. Niestety, po stronie ministerialnej nie znaleźliśmy partnera gotowego do otwartej rozmowy.
Sposób potraktowania przez Panią Minister partnerów związkowych odbiegał od przyjętych standardów dotyczących dialogu społecznego i pozostawiał wiele do życzenia. Z zażenowaniem przyjęliśmy zaprezentowany przez nią sposób narracji i przywoływane argumenty.
Mimo to po zakończeniu spotkania ZNP postanowił, że po raz kolejny na ręce Pani Minister prześle swoje postulaty dotyczące zmian w zakresie wzrostu nakładów na edukację w budżecie państwa, zahamowania procesu prywatyzacji oświaty, zwiększenia roli nadzoru pedagogicznego w szkole oraz poprawy warunków pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
Ufamy, że Pani Minister zreflektuje się i wreszcie z uwagą pochyli nad zagadnieniami, których rozwiązanie stanie się rzeczywistą gwarancją jakości pracy szkoły służącej dobru ucznia.