Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Okręgu Dolnośląskiego ZNP

Skontaktuj się z nami

Plac Powstańców Śląskich 17 A/221

53-329 Wrocław

tel./fax 71-322-82-41

email: [email protected]

Aktualności

Matematyka i inne

6 sierpnia 2014

Powróćmy do szkoły ćwiczeń

ZNP odpowiada na zarzuty pod adresem nauczycieli matematyki

W związku z krytycznymi uwagami pod adresem nauczycieli matematyki, które pojawiają się po opublikowaniu wyników tegorocznej matury, Związek Nauczycielstwa Polskiego przypomina, iż od kilku lat domaga się reformy kształcenia nauczycieli.

Zdaniem ZNP,  przygotowanie nauczycieli do pracy po ukończeniu studiów jest niewłaściwe. Istnieje pilna potrzeba zmiany zasad rekrutacji dla kandydatów na nauczycieli i naboru do zawodu. Należy zwiększyć liczbę godzin kształcenia praktycznego, bowiem obecnie na kierunkach nauczycielskich  jest zbyt mało wiedzy o metodach kształcenia, doborze środków dydaktycznych, czy podstawie programowej. Absolwenci tych kierunków nie posiadają umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych w wystarczającym stopniu.

Jak pokazały już wyniki międzynarodowego badania TEDS-M z 2008 roku dotyczące kształcenia przyszłych nauczycieli matematyki, słabą stroną w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy z uczniami okazały się możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystywania oceniania w pracy dydaktycznej, brak wystarczającej możliwości uczenia się indywidualizowania pracy dydaktycznej i pracy ze zróżnicowanymi grupami uczniów, czy też uczenia się praktycznych aspektów nauczania. Ponadto, absolwenci kierunków nauczycielskich nie posiedli dostatecznej wiedzy i umiejętności z zakresu planowania pracy dydaktycznej.

Od kilku lat Związek wskazuje na potrzebę zmian w systemie kształcenia nauczycieli. Zmiany te powinny być dogłębnie przemyślane, poprzedzone szeroką dyskusją ze środowiskiem nauczycielskim i naukowym.

Nasze rekomendacje z „Paktu dla edukacji” (Warszawa, 2012):

–        Właściwe usytuowanie praktyki i jej roli w procesie kształcenia, przywrócenie szkoły ćwiczeń.

–        Monitorowanie potrzeb systemu oświaty (cykliczne badania rynku pracy przeprowadzane na zlecenie resortów edukacji i nauki).

–        Określenie kryteriów przydatności kandydatów do zawodu nauczyciela.

–        Zmiana standardów kształcenia nauczycieli, szczególnie w obszarze nauczycielskich umiejętności warsztatowych.

Dzisiaj wielu ekspertów i urzędników państwowych krytykuje sposób uczenia matematyki. Tymczasem na odpowiednie przygotowanie nauczycieli i uczniów do obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki było wiele lat, a także sporo pieniędzy ze środków unijnych w ramach programów związanych z reformą programową, które zostały przeznaczone na inne cele. Obecnie likwidowane są również kolegia nauczycielskie, które przez wiele lat kształciły wykwalifikowanych nauczycieli, oferując bogaty program zajęć praktycznych.